Na 5 wedstrijden hard werken, kon Swift 5 woensdag 21 juni tegen Fortis de beloning van het kampioenschap binnenslepen. Iets dat de helden van het vijfde met verve deden.

Lees meer: Swift 5 sluit het seizoen in stijl af met het kampioenschap

De eerste stap naar de titel werd zaterdag 17 juni gemaakt. In Arnemuiden rekende Swift 5 voor de tweede keer af met TOP 5. Waar het in de heenwedstrijd nog 13-8 werd, versloeg de ploeg van trainers De man van staal, Koning Ananas (Stefan), Mayo (Marjolein) en Miss no nickname (Amber) TOP met maarliefst 6-14.

De Middelburgse helden pakten meteen de KNKV-app en het telraam erbij. Want waren we nou al kampioen geworden door die overwinning? Nee bleek het antwoord. Fortis 5 had overtuigend van Seolto gewonnen en kon daardoor virtueel nog op onderling resultaat Swift 5 verslaan.

En natuurlijk weten we dat je in het breedtekorfbal gedeeld kampioen kan worden. Maar zoals optimist tot in de kist Mooiboy (Luc) zei: “Gedeeld kampioen betekent ook dat je gedeeld tweede bent.” Toch werd hij gesteund door meerdere teamgenoten. Het enige dat telt is winst!

D-day

Woensdag was het dan zover: het digitale scorebord hing op, de wisselstoelen waren netjes op kleur gesorteerd en de muziek schalde door de boxen en van het terras van Jong Ambon. Hoewel de voorkeur toch echt uitging naar de muziek van Jessica en niet naar de denderende djembés.

Maar goed, begeleid door de trommelende buren werd de eerste bal uitgenomen. En al na twee minuten mocht rasoptimist Mooiboy de openingstreffer maken vanuit een vrije bal. Waar we in eerdere wedstrijden weleens in de eerste helft wilden stilvallen, gebeurde dat woensdag niet.

Door schoten en doorloopballen van Stuiterbal (Mireille) die erin stuiterden liep Swift 5 uit naar een 4-1 voorsprong. Captain Snipertje (Steven) en de Echte Ajacied (Ben) scoorden ook mee waardoor we op een 6-1 ruststand afkoersten. Leek, want in de laatste seconden van de eerste helft verraste Stuiterbal vriend en vijand door vanaf de middellijn de bal met een perfecte parabool raak te schieten. Hierop floot scheidsrechter Hans meteen maar af aangezien het na dat schot niet meer mooier kon in het eerste bedrijf.

Freewheelen

Een ijzersterke eerste helft van Swift 5 dus. Nu zaak om dat vast te houden en uit te breiden in de tweede helft. Daarin deed Fortis was terug en kwam iets dichterbij naar 8-3. Echter pakten onze helden de draad weer op. De bal kwam het vak in bij de Echte Ajacied die na een oerkreet van Rambo (Remi) de bal snel naar het achterveld smeet. Rambo, die daar helemaal vrij stond, hoefde vervolgens alleen nog maar raak te schieten.

Het luidde een fase in waarbij Swift 5 al freewheelend kon spelen. De Professor (Robbert-Jan) gaf de invallers uit de A’s en B’s een spoedcollege ‘hoe scoor ik een omdraaibal’ en Ann-Sophie de Bel, ja de dochter van, scoorde een keurige doorloopbal. Iets dat Stuiterbal snel afkeek waardoor Swift 5 tien minuten voor tijd met maarliefst 14-4 leidde.

Feest

In de laatste minuten schakelde Swift 5 nog even bij: een van de verdedigers van Fortis probeerde de bal nog binnen te houden maar vergat daarbij dat Rambo deze makkelijk op kon vangen. Na een snelle combinatie met Ann-Sophie passte hij de bal achter zijn rug langs naar de Echte Ajacied die koel afrondde. Een stijlvol slot van de wedstrijd die uiteindelijk in een klinkende 16-5 overwinning eindigde.

Doelpunten: Stuiterbal 5x, Mooiboy, de Echte Ajacied en de Professor allen 2x, Captain Snipertje, Rambo en Ann-Sophie allen 1x

Daarop kon het feest losbarsten: de massaal toegestroomde supporters klommen nog net niet in de lichtmasten van Sportpark de Sprong terwijl de djembéspelers Played A-Life van Safri Duo in hadden gezet. De helden van Swift 5 bedankten het publiek waarna Davin een mooie toespraak hield. Een mooie afsluiting van een turbulent seizoen.

Bedankt!

Zonder iemand tekort te willen doen willen we alle invallers bedanken. Van de B1’ers en A1’ers tot gepensioneerde spelers die hun schoenen speciaal voor ons uit het vet wilden halen. De Notulist voor alle statistieken en feitjes die misschien ooit tijdens een pubquiz van pas komen. De Man van staal, Mayo en Miss no nickname voor alle tactische aanwijzingen en natuurlijk alle spelers waarvan er aan het einde van het seizoen helaas een hoop door blessures uitvielen.

Volgend seizoen zal er helaas geen Swift 5 aan de competitie beginnen. De jarenlange schulden in de kantine van Swift brak de club dusdanig op dat dit de enige manier was om de tekorten weg te werken. Vermoedelijk heeft Captain Stevie met een slinkse truc de schulden op naam van Seolto 3 geschoven vanwege het spelen met een heer extra. Of dat klopt zullen we nooit weten.

Swift 4 schijnt zich op de transfermarkt al flink te roeren om de vrijgekomen Swift 5-spelers binnen te hengelen. Zo zouden Mooiboy, Hard legs (Jessica), Stuiterbal, de Professor, Soep en de Priesteres (Joyce) mogelijk de overstap maken. Ook Swift 3 mengt zich in de strijd. Zij zouden al in vergevorderde gesprekken met Rambo zijn. Wordt vervolgd!