Bij Swift vinden we het belangrijk dat iedereen zich veilig en prettig voelt op de club. We willen een sportieve en gezellige sfeer creƫren waar iedereen met respect wordt behandeld. Daarom hebben we een aantal afspraken gemaakt over hoe we met elkaar omgaan en wat we van elkaar verwachten. Deze afspraken vind je in onze gedragscode.

Wat is grensoverschrijdend gedrag?

Soms kan het gebeuren dat iemand zich niet veilig of prettig voelt op de club, omdat er sprake is van grensoverschrijdend gedrag. Dat is gedrag dat de persoonlijke grenzen van een ander overschrijdt, zoals pesten, (seksuele) intimidatie, agressie of discriminatie. Dit kan zowel fysiek, verbaal als non-verbaal zijn. Grensoverschrijdend gedrag kan ernstige gevolgen hebben voor het welzijn en de sportbeleving van de betrokkenen.

Wat kun je doen als je te maken hebt met grensoverschrijdend gedrag?

Als je te maken hebt met grensoverschrijdend gedrag, of als je je zorgen maakt over iemand anders die dat mogelijk ervaart, dan kun je daarover praten met iemand die je vertrouwt. Dat kan bijvoorbeeld een vriend, een familielid, een teamgenoot, een trainer of een bestuurslid zijn. Zij kunnen je steunen en adviseren over wat je kunt doen.

Daarnaast kun je ook contact opnemen met onze vertrouwenscontactpersoon (VCP). De VCP is een onafhankelijk en laagdrempelig aanspreekpunt op de club voor iedereen die vragen of zorgen heeft, of die incidenten wil melden op het gebied van grensoverschrijdend gedrag. De VCP luistert naar je verhaal, geeft je informatie en advies, zoekt met je naar een oplossing, en kan je eventueel doorverwijzen naar andere instanties. De VCP gaat vertrouwelijk om met alles wat je vertelt en neemt geen actie zonder jouw toestemming.

Wie is onze vertrouwenscontactpersoon?

Onze VCP is Leonie de Regt-Goedbloed, oud speelster en oud-korfbalouder bij Swift. Je kunt haar bereiken via vertrouwenspersoon@kvswift.nl. Je kunt haar altijd mailen als je iets wilt bespreken of vragen over sociale veiligheid bij Swift. Zij staat voor je klaar.

Meer informatie

Wil je meer weten over sociale veiligheid of over de rol van de VCP? Dan kun je de volgende bronnen raadplegen: