Korfbalvereniging Swift is een vereniging in Middelburg (Walcheren, Zeeland) waar plezier en gezelligheid samen gaan met sportiviteit en prestatie. Vele (jeugd)teams trainen en spelen wedstrijden in competitieverband. Daarnaast is er een tennisafdeling, een eigen jeu de boules baan, een groep recreanten en een trimgroep. Een breed sportief aanbod dus! Naast al het sportieve gebeuren worden er ook allerlei andere activiteiten georganiseerd: jeugddisco’s, themafeesten, de Swift gaming-competition, het Swift-café, de playback-show, gourmetavond, etc.

Historie
Korfbalvereniging Swift werd in de zomer van 1934 opgericht uit een fusie van k.v. P.Z.E.M. en k.v. Sportief van de Christelijke Kweekschool. In het begin van de jaren zestig werd Swift Zeeuws kampioen en ging als eerste Zeeuwse club landelijk spelen bij de K.N.K.B. In 1964 werd Swift Nederlands kampioen microkorfbal voor zaterdagclubs, een prestatie die diverse Zeeuwse clubs ook leverden in die jaren hierna.

Demonstratiewedstrijd op de Markt in Middelburg, 1964
Bron: Beeldbank Zeeland

Halverwege de jaren tachtig promoveerde Swift naar de overgangsklasse. In de zaal werd tweemaal het kampioenschap behaald; dit betekende promotie naar hoofdklasse. Voor het eerst in het seizoen 1989/1990. Het verblijf in de hoofdklasse was beide keren van korte duur, slechts 1 seizoen. Na een lange tijd in de 2e of 1e klasse gespeeld te hebben,  is Swift 1 zowel op het veld als in de zaal weer terug op overgangsklasse niveau.

Swift heeft altijd meer te bieden gehad dan prestatie – korfbal. Swift organiseert al jaren het Hemelvaartsdagtoernooi, jarenlang was dit één v/d grootste eendaagse toernooien van Nederland.

Voor de leden wordt er veel georganiseerd. Voorbeelden van activiteiten zijn o.a. disco’s, Sinterklaasfeest, Gourmetavond, zwemmiddag, jeugdkamp, workshops, slotdagen.

Ander hoogtepunt in de geschiedenis van Swift was de voorronde van het WK 2003 in Zeeland; waarbij het team van India een week lang te gast was van de club. Voor veel Swift-leden een onvergetelijke herinnering met blijvende contacten.

In juni 2009 werd het 75-jarig bestaan van Swift grootst gevierd; lees hier meer over in het jubileummagazine: