Na de uitnederlaag op sportpark De Sprong in de herfst van 2017 had Nieuwerkerk zich voorgenomen niets aan het toeval over te laten. De ploeg uit Nieuwerkerk aan de IJssel had het tactisch plan al ruim van tevoren klaar liggen. Sterker nog, ze publiceerden de hoofdlijnen van dit plan al een dag van tevoren op hun eigen website. Het plan was om de meer ondersteunende spelers van Swift wat meer ruimte te geven voor hun schot en om de aanvoerlijnen naar de spitsen van Swift af te snijden, zodat deze verdedigend onder zware druk zouden komen te staan. Dat pakte echter niet naar wens uit voor de Nieuwerkerkers, want de ondersteunende spelers maakten er samen 8: Eefje van de Berg werd met vier doelpunten topscorer van Swift en ook Sanne Oostinga en Davin Thielen scoorden beiden twee keer. Zo werd het een wedstrijd waarin Swift liet zien dat het tactisch kan schakelen en dat het een completere ploeg is dan sommigen denken. In de beginfase van de wedstrijd ging de stand tot 6-6 gelijk op, maar daarna trok Swift het initiatief naar zich toe (8-11 bij rust). Na rust deed eerst Nieuwerkerk wat terug, maar daarna liep Swift steady uit naar een voorsprong van 6 punten. Het tweede gedeelte van de tweede helft was een formaliteit, want Swift speelde deze als een ervaren overgangsklasser uit (eindstand 14-19). Hierdoor zijn de Middelburgers al zeker van lijfsbehoud. Omdat bij de andere wedstrijden de topploegen punten liet liggen heeft Swift zelfs nog een kleine kans op het kampioenschap. Op 26 mei speelt Swift uit tegen Valto uit De Lier. Bij winst kan het laatste speelweekend (2 juni) een ware apotheose  worden, want het is theoretisch mogelijk dat op die dag vijf van de acht ploegen in de poule nog kampioenskansen hebben.

1 reactie

Hans Soeting · 14 mei 2018 op 10:19

Mooi bericht!
Klasse mensen….. Wie weet volgend jaar toch een derby Swift 1 TOP1 ?
Ik ben benieuwd
Hans