Voordat Swift 2 zaterdag het veld betrad, had het er al een intensieve korfbalweek opzitten. Maandag werd licht getraind, dinsdag een oefenwedstrijd, woensdag een training en vrijdag organiseerden de spelers een clinic voor de jongste Swiftleden, afgesloten met een etentje. Dat alle 4 dagen alle spelers geregeld hebben hierbij aanwezig te kunnen zijn, is een compliment aan deze ploeg waard. Het geeft ook aan, dat dit team echt gaat voor het behalen van het doel van dit seizoen.

Afgelopen zaterdag werd de competitie na 2 competitievrije weken hervat en speelden Swift 2 en Fortis 3 tegen elkaar. Deze teams gaan met Albatros 3 uitmaken wie er met het kampioenschap vandoor gaat. Omdat de heenwedstrijd verloren ging (16-15), zou alleen een overwinning de kansen het doel van dit seizoen te behalen (plek 1) in leven houden. Een kraker dus waar lang naar uitgekeken is.

Waar het tweede het gehele seizoen al veel doelpunten maakte in het eerste kwartier, was dit nu niet zo. Het spel was in orde, maar er leek wat spanning op de afronding te zitten. De eerste slag was dan ook voor Fortis, dat via twee goede aanvallen op 0-2 kwam. De Swiftverdediging had daarna de zaken goed voor elkaar. Het leidde tot korte aanvallen bij Fortis en weinig goede mogelijkheden. Aanvallend bleef het bij oranje-zwart goed lopen , was er veel variatie in het spel en reboundkracht.  Het leidde via 2-2 tot 5-2 en een 7-3 voorsprong bij rust. Een voorsprong van 4 punten geeft comfort, maar is zeker geen gelopen koers gebleken dit seizoen. Swift 2 stond tegen elke tegenstander dit seizoen al 5 doelpunten voor, maar liet Albatros en Fortis nog terugkomen na zo’n voorsprong. Het was dus zaak na rust direct de draad op te pakken. Dat gebeurde. Verdedigend hield het tweede Fortis kort, aanvallend werd gezocht naar goede kansen en was de rebound goed verzorgd. Fortis wisselde enkele spelers van vak, maar het speelbeeld veranderde niet. Net als in andere wedstrijden, was Swift over veel schijven gevaarlijk en kwamen veel spelers op het scoreformulier. De 4 wissels kwamen vlot in het ritme van hun vak, scoorden ook snel mee, waarna de voorsprong verder kon worden uitgebreid. Uiteindelijk floot de goed leidende scheidsrechter voor het laatst na een aanval met 4 schoten achter elkaar die op prachtige wijze werd afgerond, wat een 18-7 eindstand betekende. Zie voor de beelden het instagram account van Swift.

Een forse overwinning dus, die terecht met het meelevende publiek gevierd werd. Door de overwinning is Swift samen met Albatros koploper. Het onderlinge resultaat is in Middelburgs voordeel, wat betekent dat Swift de titelkansen in eigen hand houdt. Volgende week gaat Swift uit naar KCR. Thuis werd met grote cijfers gewonnen, onderschatting ligt dan op de loer, maar de wetenschap dat Fortis bij hen verloor, kan in dat geval als een waarschuwing worden gezien. Hoe dan ook, we kijken uit naar de volgende ronde!

Stand bovenin:
1. Swift 2          11 – 18