De eerste competitiewedstrijd van 2024 – tevens de laatste van de eerste competitiehelft – was voor Swift 2 in Goes geprogrammeerd. Tegenstander was Tjoba 3, dat in de middenmoot is terug te vinden. Ervaringen in de afgelopen jaren maken het team tot niet te onderschatten. Vorig jaar moest het tweede er nog een flinke achterstand wegwerken. Ook dit jaar startte Tjoba zeer scherp. Binnen 50 seconden keek het tweede tegen een 2-0 achterstand aan. Maar…. Swift 2 scoort dit jaar gemakkelijk en over veel schuiven, waardoor Tjoba niet weg kon komen. Wel had Tjoba het initiatief in de eerste fase. Na 10 minuten leidde Tjoba met 6-5 en lag een doelpuntrijke wedstrijd in het verschiet. Na 6-6 kreeg Swift 2, vanaf de start gesteund door de spelers en staf van Swift 1 en 3, steeds meer vat op de Tjoba-schutters en kon worden uitgelopen. Via 6-8 en 7-11 werden de eerste kaarten geschud. Het achterverdedigen van Tjoba zorgde voor vertraging in het Swift-spel, maar gaf ook gelegenheid goed te organiseren. Ook de laatste slag was voor Swift waardoor met 8-14 kon worden gerust.

In de rust was tevredenheid over het gevarieerde aanvalsspel en de aangescherpte verdediging. Slordigheden in het uitwerken en bij het opstellen in de paalzone moesten wel uit het spel worden gehaald. Na rust viel het team wat terug, door verdedigende reboundfouten of te snelle schoten in, maar Tjoba kwam niet dichterbij dan 4 punten. Na 45 minuten maakte het tweede de 20e treffer, dat de scoringsdrift van Swift 2 dit seizoen illustreerde. In het laatste kwartier was de spanning eraf en kon worden gejaagd naar de 25 doelpunten. Die 25 zorgde de laatste keer voor gebalde vuisten en uiteindelijk floot de scheidsrechter af bij 16-25.

Swift 2 maakt zich op voor een boeiende tweede competitiehelft en gaat nu samen met Fortis, dat de eerste nederlaag leed, aan kop in de poule. Volgende week komt KOAG 3 naar Middelburg.Om de titelambities levend te houden, is een overwinning in combinatie met goed spel, uiteraard weer het doel van die wedstrijd. Aanvang 17u30, tot dan!

Swift 2