De eerste wedstrijd van het nieuwe jaar voor Swift 1 was, zoals bijna wekelijks in deze klasse, een belangrijke, want door de kleine onderlinge krachtsverschillen kan de stand wekelijks kantelen. Voor aanvang van deze wedstrijd was de voorsprong op Nieuwerkerk slechts één punt. Daarnaast staan de uitwedstrijden tegen CKV Nieuwerkerk altijd garant voor pittige potjes waarbij het publiek zich roert…

In de beginfase had één vak aanvankelijk moeite om tot goede kansen te spelen. Het werd regelmatig ver in de schotklok geduwd, maar dankzij een hoog afrondingspercentage liep Swift 1 toch binnen 10 minuten naar een 1-7 voorsprong uit en was het stil op de tribunes. In de daarop volgende fase kon Swift niet de nodige rust opbrengen en werden niet altijd de juiste keuzes gemaakt. Nieuwerkerk kreeg hierdoor kansen om beter in de wedstrijd te komen. 4 minuten na de opgebouwde voorsprong maakte Nieuwerkerk de aansluitingstreffer al: 6-7. Ook al drong Nieuwerkerk aan, Swift knokte zich tot twee maal toe naar een gaatje van drie punten: 6-9 en 8-11. Pal voor de rust kwam Nieuwerkerk echter langszij: 12-12. Gezien het gelijke aantal kansen en de schotpercentages statistisch gezien een goede afspiegeling van de eerste helft.

Na de rust nam Nieuwerkerk voor het eerst de leiding. De achterstand van één punt werd vijf keer goed gepareerd door met name damesdoelpunten. Zodoende stond er na ruim een kwartier spelen in de tweede helft een 17-17 stand op het scorebord. Het cadeautje van twee dubieuze strafworpen, waarbij het arbitrale duo bij de tweede stip onderling zelfs tegenstrijdig besliste, pakte Nieuwerkerk gretig uit; een cruciaal moment in de wedstrijd; 19-17. Met twee eenschotsaanvallen en twee goals van Nieuwerkerk was de marge kort voor tijd opeens onoverbrugbaar; 21-18 en het geloof in een goed resultaat leek verdwenen. Er werd gehaast geschoten en de scherpte van het schot liet helaas veel te wensen over. Eindstand was een licht geflatteerde 23-18 en een euforische stemming onder het in groten getale opgekomen publiek maakte zich meester van sporthal De Vink.

Scores: Sanne en Aïsja (4), Jasmijn en Menno (3), Dylan (2), Simone en Joren

De tweede competitiehelft zal uit louter ‘finales’ bestaan waarbij Swift 1 de steun van de negende man keihard zal kunnen gebruiken. Zaterdag komt de gedoodverfde favoriet Deetos/Snel op bezoek en staat de eerste zware klus van de terugwedstrijden op het programma. De steun van de supporters is daarbij onmisbaar. In Nieuwerkerk zagen we hoe dat een team kan helpen. We rekenen op jullie!