‘De dood of de gladiolen’. Dat had de doelstelling van deze wedstrijd kunnen zijn. Het werd echt tijd dat de punten werden gepakt om aansluiting te behouden bij de ploegen die in de race zijn om een veilig plekje in de middenmoot in deze hoofdklasse te bemachtigen. Voor KVS gold exact hetzelfde, dus dat beloofde op voorhand een pittig potje te worden in de Blinkerd.

De voorbereiding verliep helaas niet volgens planning door de grote verkeersdrukte onderweg. We moesten het doen met de vijf minuten extra voorbereidingstijd die de scheidsrechters Swift 1 gunden.

De start was goed. Swift 1 begon goed aan de wedstrijd en de met scherp schietende Menno opende na 26 seconden de score. Ook KVS rondde goed af, niet in de laatste plaats omdat er niet altijd voldoende verdedigende druk werd gegeven. Het initiatief hield Swift echter in handen en na de 2-2, korfbalde Swift steeds naar een voorsprong van twee punten, 2-4, 4-6, 6-8. Op dat moment had het eerste gaatje geslagen kunnen worden, maar met een gemiste stip en een tegendoelpunt in de aanval die daarop volgde werd het 7-8. Het vlaggenschip werkte echter onverstoord naar het gewenste gaatje van 3: 7-10.

De boodschap in de rust was duidelijk. Deze wedstrijd was nog niet gewonnen. De verdedigende druk zou moeten worden opgevoerd en er moest collectief in dienst worden gespeeld van de mensen die goed in de wedstrijd zaten.

Met de 7-11 leek Swift 1 een belangrijke tik uitgedeeld te hebben. KVS gaf zich niet gewonnen, krabbelde terug tot 9-11, maar Swift hield een marge van 3 na vier minuten spelen in de tweede helft; 10-13. De verdedigende druk nam toen af, waardoor KVS te gemakkelijk schoten kon nemen, die ook nog eens goed en snel vielen via een aantal eenschotsaanvallen. Met de inzet van spits Youri Nadorp die voor deze wedstrijd werd opgetrommeld, kwam KVS bij 14-14 langszij en pakte het na 12 minuten zelfs een 17-15 voorsprong. Swift raakte niet in paniek, herpakte zichzelf goed, ging meer druk geven en Aïsja die inmiddels op 6 goals stond en ‘on fire’ was werd vanaf dat moment steeds naar de aanval gebracht. Bij 18-18 kwam Swift weer langszij. De ‘aanvallers van de dag’ Menno en Aïsja werden steeds goed in stelling gebracht en schoten Swift naar een 18-21 voorsprong toe, zo’n 8 minuten voor het einde. Swift beet zich goed en gedisciplineerd vast in de tegenstander en pareerde de laatste stuiptrekkingen van KVS goed. Bij 20-22 liet Joren alle Scheveningse hoop vervliegen met de 20-23. Eindstand 21-23 en twee dikverdiende punten waardoor Swift twee punten voorsprong en een gunstig onderling resultaat op KVS boekt. Ook wipt het door de zege over Sporting Delta heen en staat het op de zesde plaats, één puntje onder nummer 5 Nieuwerkerk.

Scores: Aïsja (10), Menno (8), Joren (4) en Sanne.

Het vertoonde spel en de geboekte overwinning geven vertrouwen voor de komende wedstrijden. Zaterdag wacht de uitwedstrijd tegen Meervogels, waartegen weer kansen liggen, zeker als het eerste de wijze van spelen in de wedstrijd tegen KVS een vervolg gaat geven. In de thuiswedstrijd tegen Meervogels heeft Swift 1 Meervogels laten ontsnappen…..