De termen ’10 voor twaalf’ en ‘5 voor twaalf’ werden de afgelopen weken vaak gebruikt tijdens de wedstrijdvoorbereidingen. Terecht, want te vaak stonden we met legen handen en keken we met een gevoel van ‘er had meer in gezeten’ terug op de gespeelde wedstrijden. In deze hoofdklasse zijn er geen zekerheidjes, dus was het tegen Sporting Delta dus weer eens ‘erop of eronder’.

Met aangescherpte afspraken over functioneler spel werd de wedstrijd begonnen. De eerste helft ging gelijk op. Om-en-om scorend werkten de ploegen naar de rust toe. Zo’n vier minuten voor de thee stond er daarom een 8-8 stand op het scorebord. Met de nodige vechtlust, bekroond met drie damesdoelpunten, werd de rust bereikt met een 11-8 voorsprong. Dat deze wedstrijd nog niet gespeeld was, was wel duidelijk.

De tweede helft begon stroef. Swift 1 werd een aantal keer diep in de schotklok geduwd en Sporting Delta scoorde in de eerste fase na rust makkelijk. Na 5 minuten in de tweede helft had de tegenstander de achterstand weggepoetst en stond er een 12-12 stand op het scorebord. Wat volgde was een hectische fase waarbij de arbitrage een bepalende rol leek te gaan spelen in het wedstrijdverloop. Sporting Delta scoorde uit een aantal dubieuze acties waarbij overtredingen over het hoofd werden gezien. Daarnaast werden meerdere overduidelijke strafworpen Swift 1 onthouden. Na 18 minuten keek ons vlaggenschip tegen en 15-18 achterstand aan.

Swift 1 weigerde echter het hoofd in de schoot te werpen en knokte zich met wissels en de nodige dosis karakter en werklust langzaam terug. Het publiek voelde de spanning toenemen en ging er eens flink voor zitten. Puntje voor puntje kroop het eerste naderbij en na 22 minuten schoot Jasmijn de 18-18 binnen. Na de 19-18 van Aïsja veerde De Sprong op en gingen we een bloedstollend slot tegemoet waarin er niet meer gescoord werd. De winstpartij werd, terecht, uitbundig gevierd. Loon naar (hard) werken en twee heel belangrijke punten en goede zaken voor de ranglijst.

Scores: Aïsja (6), Jasmijn en Joren (3), Menno en Sanne (2), Kris, Dylan en Simone.