Massaal stroomde het publiek toe voor de thuiswedstrijd van Swift 3 tegen TOP (A) 4. De eerste wedstrijd van de tweeluik tegen TOP waarin zeer waarschijnlijk bepaald zou worden wie het kampioenschap zou pakken. Met een mooi zonnetje en een zeer knappe scheidsrechter werd de wedstrijd om 12:00 ingefloten.

Terwijl TOP nog druk bezig was zich in te smeren tegen ‘t brandende lentezonnetje klonk er na slechts 25 seconden al een fluitsignaal. Swift 3 kreeg een uitgelezen kans om vanaf de strafworpstip op voorsprong te komen. Jacco stapte zeer zelfverzekerd naar voren en wipte de bal net aan over ‘t randje waardoor de 1-0 voorsprong een feit was. Swift 3 kon echter niet lang genieten van deze voorsprong. Slechts 23 seconden namelijk. TOP (A) 4 kwam via een afstandsschot op gelijke hoogte. Beide ploegen begonnen vooral verdedigend erg scherp aan de eerste helft. Veel druk wat aan beide kanten leidde tot het nodige balverlies. Het was Swift 3 wat net wat beter uit de startblokken kwam. Na vier minuten was het de Witte Keniaan die de 2-1 binnenschoot en na elf minuten mocht Pantyman vanaf de strafworpstip de 3-1 maken. Aan TOP zijde waren enkele spelers meer bezig met de scheidsrechter dan met het eigen spel. Er werd namelijk vaak voordeel gegeven omdat er een kans kon ontstaan i.p.v. afgefloten voor een spelhervatting.  Blondie vond het allemaal prima en maakte na een mooie 360 move de 4-1 na een kwartier spelen.

In het tweede deel van de eerste helft wist TOP (A) 4 zich te herpakken en door twee doelpunten in twee minuten kwamen ze terug naar 4-3.  Gelukkig was daar Sophie om deze comeback de kop in te drukken en maakt de 5-3 uit een korte kans. Maar net als de vorige 2x kon Swift 3 niet lang genieten van een doelpunt want TOP wist direct een vrije bal te verzilveren. De laatste tien minuten van de eerste helft had Swift 3 weer het betere van het spel maar bleven de doelpunten lang uit. Met nog drie minuten te gaan kreeg TOP (A) 4 een uitgelezen kans op de 5-5 maar de strafworp werd gemist en Swift 3 wist hier optimaal van te profiteren. In de aanval hierop was het namelijk Jacco die de 6-4 ruststand binnenschoot.

In de rust werden de puntjes op de i gezet.De spelers wisten maar al te goed dat die eerste minuten van de tweede helft bepalend konden zijn voor het verdere verloop van de wedstrijd. Beide ploegen kwamen dan ook weer fel uit de startblokken, maar doordat de kansen schaars waren liet het eerste doelpunt elf minuten op zich wachten. Het was aan Pantyman om de belangrijke 7-4 binnen te schieten en een paar minuten later zelfs de 8-4. Ondertussen was Anonymous binnen de lijnen gekomen om aanvallend wat extra druk te verzorgen.  Toen Jacco in dezelfde minuut ook de 9-4 binnenschoot leek de wedstrijd gespeeld te zijn. Maar net als in de eerste helft reageerde TOP (A) 4 direct door de 9-5 binnen te schieten. De Witte Keniaan had weinig interesse in een nieuwe comeback en schoot de 10-5 binnen met nog 19 minuten op de klok. Maar ook nu volgde er direct een doelpunt van TOP. Een strafworp werd deze keer wel verzilverd waardoor ze terugkwamen naar 10-6.

Aan Swift 3 het signaal om zich meer te gaan richten op het uitspelen van de wedstrijd. Zo kwam De Man van Staal negen minuten voor tijd binnen de lijnen om zijn brede stalen schouders in de korfzone te gebruiken. Met nog acht minuten op de klok kwam TOP (A) 4 terug naar 10-7 maar Swift 3 wist in de aanval erop direct te reageren. Meerdere goede kansen maar bij het laatste afstandsschot leek TOP de bal te onderscheppen. Ze hadden echter geen rekening gehouden met de goed opgepompte Nike Air Max schoenen van de Man van Staal. Hij vloog omhoog, zag Jacco (die tot dat moment een scoringspercentage kende van 0,8%) op 3 meter helemaal vrij staan en tikte hem recht in zij handen. Bam, 11-7 en met nog acht minuten te gaan kon dit toch niet meer mis gaan. TOP (A) 4 gaf echter niet op en wist in drie minuten tijd beide kansen af te maken waardoor het met nog vijf minuten te spelen weer 11-9 stond en de spanning helemaal terug was. Het geheime signaal aan Swift-zijde werd gegeven. Naja geheim, er werd duidelijk geroepen LANG! En tja u vraagt wij draaien dacht het aanvalsvak. Met een aanval van bijna vier minuten werd de wedstrijd keurig binnengehaald. Dit wel een tikkeltje dankzij het ineens soort van achter verdedigen van TOP waar wij dankbaar vertragend gebruik van maakten. Ook werden de kansen duidelijk overgeschoten of wat bleek achteraf, we probeerden echt gewoon te scoren maar misten gewoon nogal hard :P. Zo liep het scoringspercentage van Jacco zelfs terug naar 0,6%. Hoe dan ook, er werd niet meer gescoord en met een 11-9 overwinning doet Swift 3 zeer goede zaken in de strijd om het kampioenschap.

Volgende week gaat Swift 3 naar Arnemuiden om de klus te klaren. Met een overwinning is een gedeeld kampioenschap al een feit maar ze willen natuurlijk meer!

Scores Swift: Jacco 4x, Pantyman (Youri) 3x, De Witte Keniaan (Ingmar) 2x, Blondie (Ariska) 1x en Sophie 1x

Volg ons op: https://swifthelden.wordpress.com