Vandaag stond de topper op het programma. Swift (M) 4 zou in een uitverkocht stadion TOP (A) 4 ontvangen. TOP 4 werd door de bookmakers als TOPfavoriet bestempeld voor het kampioenschap. Ook op basis van recente onderlinge duels was TOP 4 de grote favoriet. De laatste zeven! duels werden namelijk met winst afgesloten door TOP 4. Maar TOP 4 had al eerder dit zaalseizoen punten laten liggen dus Swift 4 rook haar kans.

Om 17:10 ging de wedstrijd van start. Coach Benjamin had alle spelers op scherp gekregen. Hij gaf aan dat als er niet binnen 5 min gescoord zou worden hij zichzelf als heer of zelfs als dame zou inzetten. Hij had z’n rokje en pruik al klaarliggen. Mireille voelde de druk van deze uitspraak. Echter in plaats van onder de druk te bezwijken vloog ze, bijna letterlijk, door het veld. Haar directe tegenstander was nog maar nauwelijks klaar met het geven van een handje of ze kreeg al een doorloopbal om haar oren. TOP had niet veel later al een reactie klaarliggen. Een afstandschot viel binnen en de 1-1 was een feit. Tijd voor het ‘ervaren’ aanvalsvak om hun kunsten te vertonen. Captain Stevie zorgde al snel voor een nieuwe voorsprong maar ook nu reageerde TOP snel door de 2-2 te maken. Daarna ging het wel heel snel, RJ knalde de 3-2 binnen maar TOP reageerde direct door daarna hun eerste schot meteen te scoren, 3-3. Hierna volgde een bijna Sahara droogte aan doelpunten. Aanvallend werden er meer ballen verspild door plaatsfouten dan dat er kansen gecreëerd werden. De kansen die wel gecreëerd werden waren alles behalve onaardig maar Blondie (Ariska) had het vandaag niet op haar heupen.  Gelukkig was de verdediging bereid om het acht minuten lang dicht te houden. Het publiek was ondertussen in slaap gesukkeld waardoor vrijwel niemand de 4-3 heeft meegemaakt. Het was de Man van Staal die na zes maanden blessureleed eindelijk weer eens in de basis stond en van afstand Swift 4 weer op voorsprong schoot. Het publiek werd wakker maar sukkelde al snel weer in slaap. Er volgde nu namelijk een periode van tien minuten zonder treffer. Uiteindelijk wist TOP dan toch weer tot 4-4 te komen. Hierna had TOP slechts 2 aanvallen en 2 schoten nodig om zichzelf naar een 4-6 voorsprong en ruststand te schieten.

In de rust zette coach Benjamin iedereen op scherp want de wedstrijd was allesbehalve gespeeld. Er moest wel het nodige verbeterd worden en de wissels stonden al bijna met beide benen in het veld. Het aanvalsvak met Captain Stevie, De Man van Staal, Blondie en Sophie bleef aanvallend te wisselvallig waardoor TOP zelf uitliep naar 4-7. Gelukkig wist de Man van Staal in alle frustratie toch de 5-7 binnen te knallen echter lag het antwoord van TOP alweer klaar. 1 aanval, 1 schot en het stond alweer 5-8. Net als in de eerste helft volgde er weer een lange periode zonder doelpunten. Tijd voor de coach om te reageren. De witte Keniaan (Ingmar) werd ingebracht om iets te gaan forceren. Het tempo werd omhoog geschroefd en het was Jessica die de 6-8 maakte en de spanning terugbracht. Ook Pantyman (Youri) werd nu binnen de lijnen gebracht en hij beloonde het vertrouwen van de coach direct. Hij kon de middellijn bijna met z’n tong aanraken maar schoot wel keurig de 7-8 binnen. Niet veel later bracht hij de stand zelfs op 8-8 toen de Man van Staal een strafworp meekreeg. Swift 4 rook nu echt bloed, zou het dan eindelijke gebeuren! Tien minuten voor tijd was het de witte Keniaan die Swift 4 eindelijk weer op voorsprong bracht. De spanning nam duidelijk toe maar ook nu reageerde TOP door de 9-9 binnen te schieten. Ondertussen was ook Madelief binnen de lijnen gekomen voor Sophie en niet veel later moest Sophie er in voor Blondie die niet kon afrekenen met kramp in beide benen. Met nog vier minuten te spelen schreeuwde Pantyman (MERIJN!!! (De Man van Staal)) het uit, hij was er namelijk geweldig langs geknald en wilde heeeeeel graag de bal. Hij vloog voorbij De Man van Staal die op zijn beurt, even naar Pantman zwaaide, omdraaide en van dichtbij de 10-9 erin knalde. Twee minuten voor tijd had TOP blijkbaar nog steeds niet door dat Madelief binnen de lijnen was gekomen was zij kon in slowmotion een doorloopbal verzilveren. 11-9!!! TOP reageerde wel weer vrij snel en kwam op 11-10 maar het laatste aanvalsvak liet zich niet meer gek maken. TOP koos ervoor om niet meer te verdedigen waardoor we de bal lang rond konden laten gaan. Met een 11-10 stand op het scorebord floot scheidsrechter Douwe af.

Een zeer belangrijke overwinning in de strijd om het kampioenschap. Swift 4 zal echter niet snel naast haar schoenen gaan lopen. Ondertussen hebben ze voldoende ervaring met mindere wedstrijden tegen op papier mindere tegenstanders. We hebben ook nog maar vier van de twaalf wedstrijden gespeeld waarvan drie thuis. Er zal elke wedstrijd gestreden moeten worden en wie weet staan we dan wel aan het einde van het zaalseizoen bovenaan het lijstje. Over twee weken mogen we uit aan de bak tegen Atlas 3.

Scores Swift: De Man van staal (Merijn) 3x, Pantyman (Youri) 2x, De Professor (RJ) 1x, Captain Stevie 1x, De witte Keniaan (Ingmar) 1x, Madelief 1x, Mireille 1x, Jessica 1x

Volg ons op: https://swifthelden.wordpress.com