Van 6 tot en met 14 oktober is de jaarlijkse ‘Week van de scheidsrechter’. Tijdens deze week bedanken sportbonden en -verenigingen (dus niet alleen het KNKV) gezamenlijk de scheidsrechters  en andere officials. Zij zetten zich vaak belangeloos in voor de sport en hun vereniging en daar mogen ze best eens voor in het zonnetje worden gezet.

Zonder scheids geen wedstrijd. Het lijkt vaak zo vanzelfsprekend, maar toch kan er zonder deze official geen wedstrijd plaatsvinden. Maar ook zij zijn – net als de sporters zelf en (andere) vrijwilligers binnen een vereniging – mensen met passie voor korfbal die in hun vrije tijd op het veld staan.
En ook de scheidsrechter blijft maar een mens, die niet als een speler een fout kan en mag maken. Er gebeurt soms zo veel in een wedstrijd dat hij of zij niet altijd alles kán zien.

De week van de scheidsrechter is een mooie aanleiding om het thema ‘Geef elkaar de hand’ nog eens onder de aandacht te brengen. Bij Swift is het gebruikelijk dat alle spelers en de coach(es) voor maar zeker ook na de wedstrijd een hand geven. Als gebaar van respect en sportiviteit.
Wij willen de coaches/aanvoerders hier nog eens op wijzen en vragen erop toe te zien dat de ploegen – van F-jes tot en met de Senioren – dit ook daadwerkelijk doen.