Binnen kv Swift werken wij met secties. Een sectie bestaat uit alle ploegen uit dezelfde leeftijdscategorie. Binnen deze sectie hebben trainers onderling nauw contact, werken samen en zorgen voor het groepsgevoel. Hoe zij dit doen – bijvoorbeeld via het samen optrekken bij de trainingen, gezamenlijke warming-ups, zo nu en dan wisselen van trainers/coaches of uitwisselen van spelers – dat stemmen zij zelf af. Dit hangt af van de:

• Leeftijdscategorie;
  • De grootte van de sectie (=aantal kinderen per leeftijdsgroep);
  • De verschillen in korfbaltalent en ambities

Bij de teamvormingen gaan wij uit van de volgende uitgangspunten:
Uiteraard als eerste de spelbepalingen vanuit het KNKV m.b.t. de leeftijden:

Spelbepalingen KNKV Leeftijden:

Seizoen 2021-2022

Geboren inKorfballeeftijdLeeftijdscategorie
2002 of eerder19 of ouderSenioren
200318A-jeugd
200417A-jeugd
200516A-jeugd
200615B-jeugd
200714B-jeugd
200813C-jeugd
200912C-jeugd
201011D-jeugd
201110D-jeugd
20129E-jeugd
20138E-jeugd
20147F-jeugd
20156F-jeugd
20165Kangoeroe

Uitgangspunten per sectie

F sectie – De kinderen in de F sectie komen kennis maken met de sport. Samen met hun ouders leren zij de sport en de vereniging kennen. Voor de kinderen is een groep fijn om in te starten. Het is fijn als je veel vriendjes en vriendinnetjes hebt en samen kan sporten en spelen.

De indeling in de F ploegen is op basis van leeftijd en we letten vooral op vriendjes en vriendinnetjes die naar elkaar toe trekken en samen spelen.

E sectie – De kinderen in de E sectie vinden het fijn om met een grotere groep te trainen en elkaar te kennen. De grotere groep in de sectie is nog net zo belangrijk als de E ploeg waarin je je wedstrijden speelt. De kinderen leren veel van elkaar en van de verschillende trainers die elk hun aandeel hebben in de ontwikkeling van de kinderen.

Bij de start van het jaar delen we de E ploegen in op een mix van leeftijd en vriendjes.

Er zijn kinderen die zich op deze leeftijd snel ontwikkelen en laten zien dat zij op een bepaald moment korfbalvaardiger zijn dan andere kinderen. Dat willen we stimuleren en in de loop van het seizoen willen we hierop kunnen anticiperen. Het kan dus zijn dat we met de start van het zaalseizoen of tweede helft veldseizoen de teamindeling (lichtjes) aanpassen. Plezier staat altijd voorop!

D sectie – De kinderen in de D sectie vinden de eigen ploeg inmiddels net zo belangrijk als de grotere groep. Afhankelijk van de totale groepsgrootte van de D sectie, delen we de ploegen in op leeftijd en vriendschap.

D1 vormt de uitzondering. De D1 is een ploeg met de kinderen die momenteel het meest korfbalvaardig zijn.

C en B sectie – Voor de C en B sectie geldt hetzelfde als bij de D sectie.

A sectie – Voor de A sectie geldt dit eigenlijk ook. Maar bij de A junioren worden de oudste spelers al voorbereid op een overgang naar de senioren. Waar mogelijk om aan te gaan sluiten bij de selectie Swift 1/2.

Overall / alle teams – Afhankelijk van de groepsgrootte van de sectie, worden de ploegen ingedeeld op zoveel mogelijk samenbrengen van gelijkwaardig spelniveau.

Als we uiteindelijk de teamindeling presenteren is er al veel werk gedaan door de TC en de trainers. Het is ieder jaar weer een hele klus om de ploegen in te delen. Het proces start met de enquêtes in januari, tot en met de eindpublicatie in mei. We doen ons best om dat zo integer mogelijk aan te pakken. We vinden dat we er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. Wij rekenen erop dat het uiteenzetten van de werkwijze bijdraagt aan het vertrouwen dat u heeft in onze manier van werken.

Aan het einde van het proces hebben wij geen open eindjes meer. Als er toch nog vragen zijn over de indeling, kunnen we onze keuzes uitleggen. Daarom is de laatste stap in ons werkproces: als er vragen zijn, wees welkom.

Contact :

Mail; tc@kvswift.nl