Ieder jaar, rond deze tijd, zijn we met elkaar aan het nadenken over het nieuwe korfbalseizoen. Voordat jullie de teamindeling lezen in het FM is er al heel wat werk verzet achter de schermen. Natuurlijk horen wij ook wel eens vragen wat er dan allemaal achter de schermen gebeurt. We vinden het leuk om dat in het kort eens uit te leggen.

• Informatie ophalen
    • uit de enquête die is ingevuld door de spelers (C t/m senioren);
    • uit gesprekjes met spelers;
    • uit gesprekken met trainers;
    • inventarisatie van leeftijden;
    • op basis van groepsgrootte per leeftijd aantal ploegen vaststellen;
    • wedstrijdkorfbal of breedtekorfbal?;
    • Kunnen we daarin voldoen aan scheidsrechtersverplichtingen?;
    • Informeren naar ‘bijzondere’ situaties/wensen.
  • Gesprekken voeren met leden die overwegen te stoppen.
  • Op een trainersavond de sportieve doelen van Swift (de Oranje Draad), combineren met de gewenste indeling in teams.
  • Op basis van aantal kinderen per leeftijdsgroep = sectie, aantal ploegen vaststellen.
  • Workshop met alle huidige trainers om de (jeugd)leden in te delen.
  • De concept indeling wordt besproken in de TC
  • Concept wordt aangepast en vastgesteld.
  • Tegelijkertijd zijn we met trainers in gesprek over hun wensen voor komend jaar. En zoeken we naar nieuwe trainers. We proberen zo goed mogelijk te matchen.

We zijn bij Kv Swift dit jaar gestart om meer te werken vanuit de secties. Een sectie bestaat uit alle ploegen uit dezelfde leeftijdscategorie. In elke leeftijdscategorie (A B C D E F ) is het verschillend hoe we de gezamenlijkheid inzetten. Dit hangt af van de:

• Leeftijdscategorie;
  • De grootte van de sectie (=aantal kinderen per leeftijdsgroep);
  • De verschillen in korfbaltalent

IN HET KORT SAMENGEVAT:

F sectie

De kinderen in de F sectie komen kennis maken met de sport en samen met hun ouders leren zij de vereniging Kv Swift kennen. Voor de kinderen is een groep fijn om in te starten. Het is fijn als je veel vriendjes en vriendinnetjes hebt en samen kan spelen.

De indeling in de F ploegen is op basis van leeftijd en we letten vooral op vriendjes en vriendinnetjes die samen spelen.

E sectie

De kinderen in de E sectie vinden het fijn om met een grotere groep te trainen en elkaar te kennen. De grotere groep in de sectie is nog net zo belangrijk als de E ploeg waarin je je wedstrijden speelt. De kinderen leren veel van elkaar en van de verschillende trainers die elk hun aandeel hebben in de ontwikkeling van de kinderen.

De Technische Commissie kiest er dit jaar voor het eerst voor de teamindeling in de E ploegen op een andere manier te doen.

Bij de start van het zaalseizoen delen we de E ploegen in, op een mix van leeftijd en vriendjes en vriendinnetjes.

Er zijn kinderen die zich op deze leeftijd snel ontwikkelen en laten zien dat zij op dit moment korfbalvaardiger zijn dan andere kinderen. Dat willen we stimuleren en in de loop van het seizoen willen we hierop anticiperen.

De E trainers kijken in het eerste veldseizoen naar alle kinderen. Zij kunnen besluiten de teamindeling aan te passen voor de zaalcompetitie en de tweede helft veld.

D sectie

De kinderen in de D sectie vinden de eigen ploeg inmiddels net zo belangrijk als de grotere groep. Afhankelijk van de totale groepsgrootte van de D sectie, delen we de ploegen in op leeftijd. Waarbij de D1 de uitzondering is. De D1 is een ploeg met de kinderen die momenteel het meest korfbalvaardig zijn.

C en B sectie

Voor de C en B sectie geldt hetzelfde als bij de D sectie.

A sectie

Voor de A sectie geldt dit eigenlijk ook. Maar bij de A junioren worden de oudste spelers al voorbereid op een overgang naar de senioren. Waar mogelijk om aan te gaan sluiten bij de selectie Swift 1/2.

Afhankelijk van de groepsgrootte van de sectie, worden de ploegen ingedeeld op zoveel mogelijk samenbrengen van gelijkwaardig spelniveau.

Al we uiteindelijk de teamindeling presenteren is er al veel werk gedaan door de Technische Commissie en de trainers. Het is ieder jaar weer een hele klus om de ploegen in te delen. Het proces start met de enquêtes in januari, tot en met de eindpublicatie in mei.

We doen ons best om dat zo integer mogelijk aan te pakken. We vinden dat we er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen.

Wij rekenen erop dat het uiteenzetten van de werkwijze bijdraagt aan het vertrouwen dat u heeft in onze manier van werken.

Aan het einde van het proces hebben wij geen open eindjes meer. Als er toch nog vragen zijn over de indeling, kunnen we onze keuzes uitleggen. Daarom is de laatste stap in ons werkproces: als er vragen zijn, weest welkom.

Categorieën: TC