Vorige week stelden we de vraag wanneer er sprake is van Verdedigd Schieten. Het juiste antwoord is C

A. Handen omhoog, binnen armlengte van de aanvaller, dichterbij de paal dan de aanvaller, met gezicht naar de aanvaller gekeerd

B. daadwerkelijk de bal proberen te blokkeren, min 1 voet aan de grond, binnen armlengte van de aanvaller, dichter bij de paal dan de aanvaller

C. Daadwerkelijk de bal proberen te blokkeren, binnen armlengte van de aanvaller, dichterbij bij de paal dan de aanvaller, met gezicht naar de aanvaller gekeerd

D. Handen omhoog, beide voeten aan de grond, binnen armlengte van de aanvaller, dichterbij de paal dan de aanvaller

Handen om hoog is dus niet voldoende, er moet sprake zijn van ‘Daadwerkelijk blokkeren van de bal’ volgens de regels. Dat de voeten aan de grond moeten zijn – antwoord dat ik vaak hoor –┬á staat dus nergens in de regels .

Overigens zijn er 2 uitzonderingen op de regel :

* Als de aanvaller zo dicht bij de paal staat en er is geen ruimte meer voor de verdediger tussen aanvaller en paal, dan kan er ook sprake van verdedigd zijn als de verdediger wel aan de 3 andere voorwaarden voldoet.

* Bij de F-jeugd is er geen verbod op verdedigd schieten, maw daar mag je altijd schieten. Wel moet de schutter als hij/zij zijn eigen schot afvangt eerst rondspelen

Vraag van deze week

Deze week een nieuwe opgave

De speler die de bal heeft valt op de grond en laat nu gauw de bal los. Omdat een tegenstander de bal dreigt te pakken pakt de gevallen speler – terwijl hij nog op de grond zit – de bal weer snel op. Mag dit?

A Het mag als de gevallen speler een verdediger is.

B Er is niets aan de hand; gewoon doorspelen.

C Dit weer oppakken is een overtreding.

D De tegenspeler handelt onsportief

 

Volgende week het antwoord op de site en in het FM

Categorie├źn: OverigTC