HEADER_62880_COLUMN SPORTLAAN 12
Aflevering 26 mei 2014

Oranjekoppel
Ze zijn overal, ze dSportlaan 12 - 26 meioen wat ze moeten doen en eigenlijk vallen ze niet op. Ze zijn als vrijwilliger in touw bij hun cluppie. Het korfbalkoppel Jan en Anja Geldof is zo’n voorbeeld. Zij staan bij Korfbalvereniging Swift uit Middelburg garant voor het beheer en de organisatie van de voorraad in het clubhuis.

Historie
Swift heeft een rijke historie en koerst af op het 80-jarig bestaan van de club. Deze vereniging heeft altijd meer te bieden gehad dan prestatie-korfbal. Swift organiseert het Hemelvaartsdag-toernooi. Jarenlang was dit één van de grootste eendaagse toernooien van Nederland. Dit betekent een drukke voorbereiding voor Jan (59) en Anja (57) Geldof uit Grijpskerke. Voor iedereen moet er voldoende in huis zijn, de Geldofjes staan borg voor een goed gastheerschap van de vereniging.
Jan en Anja zijn samen bijna een halve eeuw aan de club zijn verbonden. Natuurlijk begonnen als actief speler. Zoals meer gebeurt binnen de korfbalsport ontstaan er vanzelf koppeltjes. Het resultaat van de overbekende grap dat deze sport zo populair is door gemengd douchen. Hoe dan ook, de saamhorigheid werd bekroond met een korfbalhuwelijk.

Activiteiten
Ze waren actief op andere fronten binnen de club. Het gezin maakt deel uit van de Swift-familie.
Ooit “coördinator oud papier”, nu laat Jan het organiseren aan anderen over. “Op den duur moet je delegeren`. Al gaat hem dat niet zo gemakkelijk af.
Voor Jan en Anja zijn de kampeerweekenden in het Veerse bos nog hilarisch. Ook de toneeluitvoeringen liggen nog op het netvlies. Maar Anja ziet dat tijden veranderen en dat “de jeugd nu anders in elkaar zit”. Het evenementenoverzicht bewijst dat Swift goed in speelt op de veranderende interesse om de jeugd aan de club te blijven binden.

Specialiteit
Boodschappen inslaan en de korte link met de goothandel is wel eens handig. Chauffeur Jan loodst de wagen regelmatig naar De Sprong om de voorraad op peil te houden. Opa Jan en oma Anja promoten de specialiteiten van het huis. Broodje gezond. `Echt gezond` volgens Anja. En dan is er de verse groentesoep (vandaag 1,50)!
De woensdagmaaltijden in het clubhuis komen de sfeer en vooral de studenten ten goede. De ingrediënten komen van het echtpaar dat het voorraadbeheer in handen heeft. “Een handje hier en een handje daar”, zegt Jan en daarmee staat hij samen met Anja symbool voor het draagvlak waarop Swift nog lang zal leven.
Op weg naar het eeuwfeest van het andere Oranje!

1 reactie

Bart Pouwer · 27 mei 2014 op 21:10

Wat een leuke column. En dik verdiend dat zij in het zonnetje worden gezet !

Reacties zijn gesloten.