Beginnen wil ik dit artikel door met nadruk te stellen, dat ik op geen enkele wijze wie dan ook maar wil beschuldigen, in een kwaad daglichtstellen of welke negatieve gedachte ook maar zou kunnen opkomen!
Ik ben er namelijk van overtuigd, dat allen die in dit voorbeeld betrokken zijn, op zijn minst in eigen beleving, al het mogelijke hebben gedaan om een positief resultaat te krijgen.
EN TOCH
En om ALLE LEDEN bewust te maken van wat er achter dat “en toch” voor gevolgen kunnen zijn, dit artikel ..

Het begint met de aanwijzer. Deze doet in zijn vrije tijd, zijn best om het niet te geloven grote aantal thuiswedstrijden van Swift die door eigen leden moeten worden gefloten, van een scheidsrechter te voorzien.
Hij doet dit, rekening houdend met een hele waslijst aan factoren.
Elk seizoen slaagt hij er in om dit vrij aardig te realiseren…
Mens als hij is, kan ook hij niet foutloos werken.
Dus kan het voorkomen dat leden op een wedstrijd staan als scheidsrechter terwijl zij niet kunnen.
De afspraak is dan dat je zelf voor een vervanger zorgt.
En doen vrijwel alle afzeggers dan ook…
En dan begint het probleem….
Het blijkt heel moeilijk om vervangers te vinden.
Zeker als het zoeken via de moderne media plaats vindt, blijkt het “nee” zeggen heel makkelijk.
Persoonlijk benaderen, dat werkt veel al t best…
Maar ja… niet iedereen is in staat om mensen persoonlijk benaderen…
Dus dan toch maar de massa media ingeschakeld..
En als die dan niet werken… de TC gebeld….
Ik heb een probleem…
Vervolgens lijkt het dan aan de TC om haar toverstafje te pakken en
hocus, pocus, pas een vervangende scheidsrechter tevoorschijn te toveren.
Daar het toverstafje niet werkt…
Rest ook de TC dan niet anders, dan via haar netwerk van coaches, spelers te trachten als nog een vervanger te vinden… Een netwerk wat op zich vaak al flink in de weer is voor de vereniging en dan nu er nog eens een activiteit bij krijgt…..
Daarbij komen dan emoties los als, ze zeggen ook maar af wanneer ze t even niet zien zitten..
En “ze hebben er alles aan gedaan, met een mailtje via TPE, dat werkt toch niet!”
“Wel heel erg veel negatieve energie voor de vereniging op deze manier”
Begrijpelijke emotionele reacties naar mijn mening.
Emotionele reacties die niet helemaal zonder grond van waarheid zijn, maar ook reacties die verder niet echt helpen het probleem op te lossen.
In dit voorbeeld heeft het maar weinig gescheeld of de wedstrijd in kwestie moest worden afgelast…
Dank zij de op het laatste moment toch gevonden medewerking van enkele leden, is het gelukkig toch nog goed gekomen!
Waarvoor heel veel dank!
Om dit soort nare toestanden naar de toekomst toe te voorkomen, hieronder een paar suggesties:
.
1. Dennis, wijst ruim van te voren aan… Neem die aanwijzing serieus en reserveer die aanwijzing in je agenda
2. Deze agendareservering dient als eigenlijk niet afzegbaar te worden beschouwd.
uitzonderingen daargelaten als
a. Ziekte
b. Invallen, op verzoek van de vereniging bij een team wat op de zelfde tijd speelt.
c. Door het KNKV een wedstrijd aangewezen krijgen.
d. Plotseling gewijzigde arbeidsomstandigheden, die jouw werkuren ineens doen uitstrekken tot het moment waarop jij op staat als scheidsrechter.
e. Ernstige familie omstandigheden.
3. Als je afschrijft, doe je dit in een zo vroeg mogelijk stadium.
4. Je doet je best om zo veel mogelijk via 1 op 1 communicatie iemand te vinden.
a. Massa media kunnen ondersteunend werken
b. Geen reactie mag echter niet als geen resultaat gelden
c. Benader de mensen die je mailde, toch ook een keer persoonlijk.
d. Biedt je vervanger een ruilbeurt aan, zodat hij/zij een andere keer vrij is.
e. Soms kan een kleine vergoeding helpen, maar daar moet je wel toe in staat zijn.
5. Naar de TC teruggeven van de aanstelling is eigenlijk geen optie.

6. Vervolgens een oproep aan allen die voor vervanging worden gevraagd…
Besef dat jouw nee, zo’n tien tot twintig kinderen teleur kan stellen.

7. Korfballen doe je met twee teams EN een scheidstrechter
Waardeer die vrijwilliger die zich daar voor beschikbaar stelt!!!!

Van harte hoop ik dat:
• Bovenstaande positief wordt gelezen en ontvangen!
• Niemand zich negatief voelt aangesproken! (Wie zich wel voelt aangepakt, interpreteert deze tekst NIET zoals die is bedoeld!)
• Het voornemen is gegroeid om genoemd voorbeeld nooit meer voor te laten komen.

Hans Soeting

Categorieën: TC