Binnen Swift werken wij met secties. Een sectie bestaat uit alle ploegen uit dezelfde leeftijdscategorie. Binnen deze sectie hebben trainers onderling nauw contact, werken samen en zorgen voor het groepsgevoel. Dit doen zij door: bijvoorbeeld via het samen optrekken bij de trainingen, gezamenlijke warming-ups, zo nu en dan wisselen van trainers/coaches of uitwisselen van spelers . Dit stemmen de trainers onderling af. Daarbij wordt rekening gehouden met:

• Leeftijdscategorie;
  • De grootte van de sectie (=aantal spelers per leeftijdsgroep);
  • De verschillen in ambitie, inzet, motivatie en ontwikkelniveau.

Bij de teamvormingen gaan wij uit van de volgende uitgangspunten:

Uiteraard als eerste de spelbepalingen vanuit het KNKV m.b.t. de leeftijden:

Uitgangspunten per sectie

F sectie – De spelers in de F sectie komen kennis maken met de sport. Samen met hun ouders leren zij de sport en de vereniging kennen. Voor de spelers is een groep fijn om in te starten. Het is fijn als je veel vriendjes en vriendinnetjes hebt en samen kan sporten en spelen.
De indeling in de F ploegen is op basis van leeftijd en we letten vooral op vriendjes en vriendinnetjes die naar elkaar toe trekken en samen spelen.

E sectie – De nadruk ligt bij de E sectie op het samenwerken, samen ontwikkelen, samen spelen en spelplezier. Hier wordt aan gewerkt in een wat groter groepsverband. De grotere groep in de sectie is nog net zo belangrijk als de E ploeg waarin je je wedstrijden speelt. De spelers leren veel van elkaar en van de verschillende trainers die elk hun aandeel hebben in de ontwikkeling van de spelers.
Plezier staat altijd voorop!

D sectie – Vanaf de D sectie is er vooral aandacht voor het eigen team. Afhankelijk van de totale groepsgrootte van de D sectie, delen we de ploegen in op leeftijd en vriendschap.
D1 vormt de uitzondering. De D1 is een ploeg met de spelers die momenteel het meest korfbal-vaardig zijn.

C en B sectie – Voor de C en B sectie geldt hetzelfde als bij de D sectie.

A sectie – Voor de A sectie geldt dit eigenlijk ook. Maar bij de A junioren worden de oudste spelers al voorbereid op een overgang naar de senioren. Waar mogelijk om aan te gaan sluiten bij de selectie Swift 1/2.

Overall / alle teams – Afhankelijk van de groepsgrootte van de sectie, worden de ploegen ingedeeld op zoveel mogelijk samenbrengen van gelijkwaardig spelniveau.

LET OP! Hoe zorgen we voor een passende teamindeling?

Het is ieder jaar weer een hele klus om de ploegen in te delen. Het proces start met de enquêtes in januari, tot en met de eindpublicatie in juni. We doen uiteraard ons best om dat zo integer mogelijk aan te pakken. Hoe gaan we dat dan doen? Op 10 en 12 juni gaan we trainen in de secties zoals hieronder geformuleerd. Aan de hand van deze sectietrainingen zal er samen met de TC en de trainers gekeken worden naar een passende teamindeling. In de week van 17 juni zal er vervolgens een teamindeling op de website gepubliceerd worden. Tijdens de trainingen op 10 en 12 juni zullen wij als TC ook aanwezig.

De keuzes die we maken bij het samenstellen van de teams zijn weloverwogen zoals u heeft kunnen lezen. Mocht u, ondanks deze uitleg, toch nog vragen hebben hierover bent u natuurlijk van harte welkom. Op 24 juni 2024 hebben we een inloopmoment voor vragen. Contact:
Davin Thielen, Martijn Ruissen, Paulien Nijboer, Inger den Boer en Lisanne Pouwer
Mail: tc@kvswift.nl

A – sectie