Ruim een jaar geleden zijn Ilse en ik op een bijeenkomst geweest van de Zeeuwse korfbalclubs over ledenwerving. Gastspreker is Job van Eunen van korfbalvereniging Wit-Blauw en promotor van de Kangoeroedag. Een idee van de KNKV om kleuters op jonge leeftijd kennis te laten maken met korfbal.

Zijn eerste vragen zijn: Wie durft er te dromen en wie gaat er mee dansen ?

Hij legt uit wat de Kangoeroedag inhoudt en vraagt aan de aanwezigen: Wie danst er straks met jou mee binnen je club ? En wie danst er straks mee met de Kangoeroe? Door zijn enthousiasme, zijn leuke filmpjes over Kangoeroe-evenementen en omdat het ook ledenwerving is, gaan Ilse en ik op zoek. Op zoek naar enthousiaste mensen binnen Swift, die mee willen dansen (en willen helpen).

Gelukkig heb ik snel beet bij Judith Steenbergen, Emma Duvekot, Anita Hoekstra en Ilse Schreuders. Met zijn vijven gaan we aan de slag om straks kleuters te laten dansen op de Kangoeroedag van Swift. De planning is eerst september 2015, maar al snel blijkt dat onhandig met de late vakanties en de toch wel flinke voorbereidingen. In juni 2015 hebben we wel al 300 (!) aanmeldingen binnen van kleuters (3 scholen). We besluiten om 6 April 2016 te prikken en dan gaat het dus gebeuren. We gaan het doen !

Na de zomer komen we elke maand bij elkaar en gaan met de draaiboeken van Job van Eunen aan de slag. Niet in elk overleg maken we voortgang, maar hoe dichter april nadert hoe meer acties we kunnen afvinken. Er ontstaat een automatische taakverdeling, waardoor iedereen doet waar hij/zij goed in is.

Uitdagingen zitten in het vervoer (bussen van en naar de scholen), de spelschema’s (hoelang en hoeveel spellen), de begeleiding van de groepjes en het zoeken van sponsors (in natura).

Uiteindelijk is alles afgevinkt in het draaiboek en ineens is het 6 april 2016. Oh ja, het weer hebben we ook afgevinkt, maar dat blijft spannend. Zeker als toch blijkt dat de sporthal niet beschikbaar is. Met nog ca 15 andere Swift-mensen staan we woensdagochtend 6 april te wachten op de eerste kleuters. En dan verschijnt de eerste bus op de Breeweg. En nog 2 bussen. In die bussen zitten 150 kleuters van de ABS Middelburg, die zin hebben om te sporten. Uitstappen en snel naar het veld, waar de Kangoeroe ze opwacht……om te gaan dansen !!!

Ondertussen even zelf de laatste check doen bij de volgende 2 scholen om zeker te weten dat alle kleuters, juffen en ouders in de bussen passen. Ja wel, ook dat gaat goed en even later lopen nog eens 160 kleuters in groepjes naar het sportveld. Ook zij wachten op de Kangoeroe. En ook zij gaan … dansen!

Het draaiboek draait prima. De sfeer is goed. Het weer is fris, maar droog. De ochtend vliegt voorbij. Stralende gezichten van kinderen en juffen spreken boekdelen. De leerlingen van de Nehalennia, die de kleuters begeleiden, doen het erg leuk. Om 11.30 uur worden de laatste bussen uitgezwaaid door de Kangoeroe. En om 12.30 uur is alles opgeruimd door alle vrijwilligers en de leerlingen. We sluiten af met broodjes en soep in het clubhuis. En we kijken snel wat foto’s en een net opgenomen filmpje………..van een dansende Kangoeroe met heel veel blije kinderen !!!

Zo zie je maar, durf te dromen en ga een keer dansen !

Namens de organisatie,
Bart Pouwer.