Als we om half negen de zaal binnen komen, is Luctor al aanwezig. De zaalwacht van Swift bestaat vandaag uit één persoon, die ook nog eens onze wedstrijd moet fluiten. We zijn de enige Swift-ploeg op dit vroege tijdstip. Op de velden naast ons, speelt Ondo. We zetten de korven neer en halen de ballen uit het hok.

De coach van Luctor, die zijn spelers doorloopballen laat nemen tijdens de warming up, komt naar me toe. “Die ballen zijn echt te zacht, daar kunnen we niet mee spelen”, zegt hij, terwijl hij nog eens demonstratief drukt op de bal in zijn handen. We pakken de minst zachte bal en ik beloof op zoek te gaan naar een pomp. Maar dat komt er niet van want de wedstrijd begint al.

De eerste zes minuten van de eerste helft is de bal in Swift’s bezit. We draaien goed rond maar krijgen de bal niet in de korf. Als Luctor onderschept gooien ze rap de bal naar hun aanvalskant en moet Swift even schakelen na de lange tijd balbezit. Het is een minuutje rust. Harm en Esmee komen er in. De heer van Julius neemt regelmatig doorloopballen als er een heer onder de korf staat. En daar maakt Harm goed gebruik van door hem over te nemen als hij door komt. De wedstrijd gaat gelijk op totdat de bal weer onderschept wordt en Luctor 0 – 1 scoort.

In de rust drinken we wat en beginnen we vol goede moed aan de tweede helft. Mylène maakt gebruik van haar lengte. Als ze vrij staat, schiet ze van een afstand op de korf en: raak! Super!! Het staat 1 – 1. Maar nog binnen een minuut maakt Luctor daar 1 – 2 van. Een beetje beduusd spelen we verder. Dit kunnen wij ook! Natuurlijk!! Mylène heeft de smaak te pakken en scoort 2 – 2. We hebben een minuutje rust en gaan voor een goede afloop. Loïs heeft een paar mooie kansen. Julius zijn heer springt in en zo komt Julius vrij te staan en benut die kans met een schot op de paal. Helaas niet raak. Maar Luctor wil ook winnen en scoort 2 – 3. Anne-Sophie die altijd hard werkt, krijgt een kans en scoort raak: 3 – 3! Schitterend!! Het is een leuke wedstrijd. We onderscheppen de bal maar krijgen de bal niet in de korf. Als Luctor de bal heeft en een snelle aanval opzet, schiet een meisje twee keer op de korf en beide keren raak…. Tja …met nog een paar minuten te gaan, krijgen we dit gat niet meer dicht. Als de scheidsrechter af fluit is het 3 – 5.

We nemen strafworpen, feliciteren Luctor en bedanken de scheidsrechter voor zijn inzet en goede fluiten. De coach van Luctor klaagt niet meer over de bal maar wil toch nog wel even zeker weten of die “die lange dame”, die twee keer gescoord heeft, echt een E-tje is. Met haar achtenhalf jaar is ze inderdaad een ècht E-tje maar wel een lang E-tje.
Daarna gaan we lekker onder de douche – waar de heren een bijzondere ontmoeting hebben met speelsters van Seolto en de Swift dames erg moeten lachen om een plaatselijke regenbui.

Nicolette