De laatste vraag was al weer enkele weken terug. Nog even het geheugen opfrissen.

De speler in de aangeef heeft de bal. Zijn tegenstander blokkeert de bal als de speler met de bal een medeaanvaller die vrij staat wil aanspelen. Wat doet de scheidsrechter?

A. Strafworp & een waarschuwing voor de verdediger

B. Vrije bal voor de aanval

C. Strafworp , de bal mag niet geblokkeerd worden

D. Niets, de blokkerende hand was stil.

Het juiste antwoord is D. Het blokkeren van de bal op zich is niet verboden, zolang de hand niet naar de bal ging (Met andere woorden, als de hand stil is).

De vraag voor deze week :

Een verdediger spring schreeuwend in op een aanvaller, die schrikt (zichtbaar) maar hij wordt niet geraakt. Wat doet de scheidsrechter?

A. Hij zegt tegen de aanvaller ‘van mij mag je terugschreeuwen’ en het spel gaat verder

B. Hij is zelf ook geschrokken, legt het spel even stil om bij te komen en geeft dan een vrije worp aan de aanvallende partij

C. Hij besluit niets te doen want er is geen lichamelijk contact geweest.

D. Hij geeft de schreeuwende verdediger een waarschuwing en de aanval een spelhervatting

Categorie├źn: Overig