Er hangt een donker grijze lucht boven het veld van Top. Gelukkig geen regen. Op het grasveld naast de kantine zijn de jongsten van Top aan het trainen. Wij trekken onze Swift-shirts aan en schieten nog wat onwennig in op de hoge korf op het kunstgrasveld.

Anne-Sophie, Esmee, Harm, Julius, Loïs en Mylène spelen allemaal voor de eerste keer in de Etjes. We nemen voor de wedstrijd nog even de spelregels door. Het verdedigd schieten mag niet meer. En jongens mogen alleen jongens verdedigen en meisjes alleen meisjes. We zijn er klaar voor… Maar Top E4 ook. Het beginsignaal heeft nog maar net geklonken en tak tak tak speelt Top de bal naar de korf en schiet raak. Oke. Nog niets verloren. We zetten een aanval op die direct wordt onderschept en tak tak tak Top zet zijn aanval op en scoort raak.

De eerste vijf minuten gaan zo verder. Bij 5 – 0 zegt coach Jorian van Top dat we best een “superspeler” in mogen zetten. Erg fijn dat hij ons deze kans geeft. Scheidsrechter Stefan gaat akkoord en Anne-Sophie vliegt het veld in. Ze voert haar functie als “Superspeelster” super uit.

Zo kunnen we het snelle spel van Top wat vertragen. Bij de eerste minuut rust staat het 6 – 0. Loïs komt er in. Zij heeft een paar mooie kansen. Maar helaas zijn haar schoten niet raak. Het is 10 – 0 bij de rust. We drinken limonadesiroop in de kantine van Top en laden ons op voor de tweede helft.

Het spel in de tweede helft wordt beter. We lopen meer vrij zodat we meer kansen krijgen. De spelers van Top zijn goed op elkaar ingespeeld en zijn zeer fanatiek en dat maakt Harm en Julius ook fanatieker. Zij onderscheppen – net als Anne-Sophie – vaker de bal. Maar strak gooien en goed vangen zijn, net als raak schieten, een paar aandachtspuntjes voor E2. Het verdedigen doen we goed. Soms vragen we ons af of een raak schot niet verdedigd is. Misschien hebben we onze armen niet hoog genoeg en staan we alleen maar voor onze tegenstander. Soms slaan we bij een schot van de tegenstander op de bal en krijgen we een strafworp tegen. De laatste 10 minuten komt Esmee het veld weer in en volgt haar snelle dame. Mylène valt lelijk op haar knie en Julius komt er voor haar in. Als de scheidsrechter af fluit is het 18 – 0. We feliciteren de Topspelers en nemen strafworpen.
Swift E2, jullie hebben alle zes hard gewerkt en gingen gedurende de wedstrijd steeds beter spelen!

Nicolette