Al een tijdje geen verslagen van Swift E1. Dat betekent niet dat er niet gespeeld is. Bij deze een terugblik op de afgelopen weken. Swift E1 startte de veldcompetitie succesvol met winst tegen TOGO en een gelijkspel tegen TOP. Eerlijk gezegd ging dat boven verwachting goed, gezien de lastige poule waar we ingedeeld waren. Sommige kindjes gingen al geloven in een kampioenschap!

Op 19 april vertrokken we vol goede moed naar Luctor. De 4e keer al dat we tegen deze ploeg speelden dit jaar. Na drie verloren wedstrijden was het tijd om eens te winnen. Gezien de onderlinge resultaten in de poule moest dat toch zeker kunnen. Tijdens de wedstrijd echter bleek dat zij opnieuw te sterk voor ons waren. De verdediging van Swift stond constant onder druk. Lange tijd ging dat goed, maar een doelpunt zat er wel aan te komen. Het eerste doelpunt ontstond na een ongelukkige botsing met Luuk en een dame van Luctor, waardoor Luuk zijn heer scoorde. De scheidsrechter had de botsing helaas niet gezien. Daarna scoorde een dame van Luctor een ver afstandsschot. De 3-0 ontstond omdat Swift niet goed oplette. De steun werd weggeven, een heer kon er te makkelijk langs voor de doorloopbal en onder de korf werd er niet overgenomen. Gelukkig herstelde Swift zich daarna en werd er weer geconcentreerd gespeeld. Het laatste aanvalsvak creëerde zo nog mooie kansen en wist er 1 te scoren. Einduitslag 3-1.

Na de meivakantie stond als eerste wedstrijd gelijk weer Luctor op de planning. Naar aanleiding van de vorige wedstrijd hadden de coaches een tegenopstelling bedacht die gunstig zou zijn qua persoonlijke tegenstander in verband met lengte, snelheid enz. Helaas speelden wij thuis en mochten we dus niet kiezen en zo kwamen de vakken precies andersom te staan. De eerste 10 minuten ging het gelijk op. Over en weer kansen en onderscheppingen. In de tien minuten voor rust werd het echter 0-3. Absoluut niet nodig, maar er werd niet scherp verdedigd en daar profiteerde Luctor natuurlijk van. In de tweede helft werd er weer geconcentreerd gespeeld en beide ploegen wisten nog 2 keer te scoren. Einduitslag 3-5.

Op 17 mei was de uitwedstrijd tegen TOGO. Hier wonnen wij thuis van met 4-1 in een bijzonder goede wedstrijd van Swift. Vooraf werd duidelijk aangegeven dat we er niet te makkelijk over moesten denken. In de zaal hadden wij met moeite gelijk gespeeld tegen hen en TOGO had de afgelopen wedstrijden gewonnen van TOP èn van Luctor. En natuurlijk hadden zij iets recht te zetten na de vorige wedstrijd. Ondanks deze waarschuwingen begon Swift veel te slap aan de wedstrijd. Afspraken werden niet nagekomen en de scherpte ontbrak. In de eerste helft maarliefst 5 doelpunten doorgelaten! Na de rust was Swift pas wakker en wisten ze te voorkomen dat TOGO weer scoorde. Zelf kregen ze ook de nodige kansen, die er helaas net niet in gingen. Blij met de tweede helft, maar wel extra jammer van de eerste helft. Dat was zeker niet nodig geweest. Einduitslag 5-0.

En gisteren de laatste wedstrijd van het seizoen thuis tegen TOP. Ook zij hadden iets goed te maken na het gelijkspel de vorige keer. Dat was namelijk het eerste puntenverlies voor hen dit jaar. Aangezien het de afgelopen wedstrijden vaak in 10 minuten tijd ´fout´ ging, werd vooraf duidelijk aangegeven hoe belangrijk het is om constant scherp te zijn en niet te verslappen. Scherp starten en scherp blijven! De kinderen mochten zelf aangeven waar we dit seizoen aan gewerkt hebben en waar we tijdens de wedstrijd op zouden gaan letten:

–   Goed rondspelen                              –  Snel en foutloos uitwerken
–   Overnemen                                         –  Voorverdedigen
–   Van ver(der) schieten                    –  Stuitbal
–   Op eigen tegenstander letten       –  Uitstappen bij het gooien

De theorie was dus zeker in orde! Tijd om te kijken hoe het in de praktijk zou gaan.

Verdedigend was het goed voor elkaar. Er werd goed opgelet en ook werden de nodige ballen onderschept. Helaas ging het uitwerken van de bal niet zo lekker. TOP gaf veel druk op de bal en dat zorgde ervoor dat er niet snel en goed gegooid werd. Veel ballen belandden zo weer bij TOP en bereikten niet eens ons aanvalsvak. En dat zorgde er dan weer voor dat het aanvalsvak te ongeduldig werd en de ballen die zij kregen te snel verspeelden. Maar gelukkig wist TOP niet te scoren en gingen we met 0-0 de rust in. Verdedigend mocht het wel zo blijven. Vooral de samenwerking tussen Stijn en Mats was heel goed, waardoor hun tegenstanders niet gevaarlijk konden worden en er veel onderschept werd. Aanvallend werd gevraagd om meer rust te nemen en eerst goed rond te spelen, dan zouden de kansen vanzelf komen.

De tweede helft verliep in eerste instantie hetzelfde als de eerste helft. Maar toen kwamen de laatste tien minuten en opnieuw ging het in die korte tijd mis. TOP kreeg aanvallend erg veel ruimte om te schieten, ook op korte afstanden en er werd te weinig op de eigen tegenstander gelet bij het afvangen van de schoten. Zodoende wist TOP nog 3 keer te scoren. Ondertussen hield het aanvalsvak zich niet goed aan de afspraken en werden er vrijwel geen kansen gecreëerd. Einduitslag 0-3. En TOP is absoluut een goede ploeg, maar deze uitslag was echt niet nodig geweest.

Ondanks de verliezen van afgelopen weken heeft E1 veel geleerd en genoten zij allemaal van de wedstrijden, ongeacht de uitslagen. En natuurlijk is prestatie belangrijk, maar plezier is minstens zo belangrijk. Wij kijken terug op een heel leuk seizoen met een heel gezellige en enthousiaste ploeg.

Categorieën: Overig