Er bestaat een speciale kalender, waar per maand op wordt aangegeven welke (inter)nationale themadagen en weken er zijn. Uit mijn hoofd kom ik al aan een aardige rij: natuurlijk ben ik op de hoogte van vader- en moederdag. 8 maart is het Internationale Vrouwendag, dierendag op 4 oktober is me bekend, de week van de alfabetisering, de week van het Zeeuwse Boek, Boekenweek, Kinderboekenweek, Klassieke muziekweek, Secretaresse dag, de dag van de leerkracht, de dag van de verpleging, oktober is borstkankermaand.
Toen ik ging googlen kwam ik voor mij geheel nieuwe themadagen tegen, zoals: de dag voor linkshandigen, internationale dag van de wind en de nácht van de heks…
De thema’s zijn zeer divers, van leuk en aangenaam tot schrijnend en betreurenswaardig dat ze nodig zijn om er de aandacht op te moeten vestigen!
Sinds een aantal jaren is er de week van de scheidsrechter, in de sport.
Voor mij was deze week nog niet bekend. Van 5 t/m 13 oktober dit jaar.
Er wordt dan uitgesproken wat iedereen denkt, maar niet vaak zegt: waardering voor de scheidsrechter en binnen de korfbal ook voor de beoordelaar van de scheidsrechters.

Naast de campagne is de Week van de Scheidsrechter natuurlijk ook dé gelegenheid om scheidsrechters in het zonnetje te zetten. Zonder scheids geen wedstrijd, zonder teams geen competitie, zonder spelers geen team. kortom, we hebben elkaar nodig!
Het is goed om bij de vanzelfsprekendheid van de aanwezigheid van een scheidsrechter heel even stil te staan tijdens deze Week van de Scheidsrechter.
Zo’n blijk van waardering, hoe groot of klein dan ook, geeft de scheidsrechter voldoende energie om er weer een mooi seizoen van te maken, zo wordt gedacht en uitgedragen. Daarom hebben we bij Swift afgelopen zaterdag, de aanwezige scheidsrechters op het veld bij de thuiswedstrijden een blijk van waardering gegeven.
Daarnaast kregen onze ‘eigen’ scheidsrechters voor het wedstrijdkorfbal: Douwe Oostinga, Thijs Soeting, Dennis Plantinga en Martijn de Bel een attentie. Eveneens de beoordelaars: Jan Peter Pouwer (i.o.) Piet Verhage en Hans Soeting. BEDANKT!

Namens het bestuur,

Anneke D-B