Het seizoen tot de kampioenswedstrijd

Het seizoen van Swift B1 startte met een uitwedstrijd bij Emergo, die dik gewonnen werd. Moeilijk was het om in te schatten hoe goed te andere tegenstanders waren, dus de uitwedstrijd bij Stormvogels was een spannende. Hoewel Swift het betere van het spel had, begonnen we met een 3-0 achterstand bij stormvogels. Regen, wind en een grasveld… dat was even wennen voor Swift. De wedstrijd ging uiteindelijk met 5-1 verloren, na een veel slechtere tweede helft vol fouten. Wel was het een leerzame wedstrijd. Vervolgens drie thuiswedstrijden; Luctor werd makkelijk verslagen met goede goals, passing en geconcentreerd (uit-)verdedigen. Toen stormvogels thuis, tijd voor revanche. Wederom had Swift het beste van het spel. Op ons eigen kunstgras en met goed korfbal weer kwam ons spel beter tot zijn recht. We wonnen met 5-1, een terechte uitslag. Emergo thuis was een makkie, die met 13-3 werd gewonnen. Door een gelijk spel tussen Luctor en Stormvogels heeft Swift alles in eigen hand. Met nog één wedstrijd te gaan kan het kampioenschap worden binnen gehaald.

De kampioenswedstrijd

Luctor uit…. Op gras, maar wel met goed weer. Wat staat ons te wachten? Een tegenstander die veel op de doorloopbal speelt, moeite heeft met uitverdedigen en bovendien veel lengte heeft. Swift begon vol vertrouwen aan de wedstrijd, maar de scherpte was er niet. Verdedigend werden er fouten gemaakt, waardoor Luctor toch doorloopballen kon maken. Ook was Swift niet scherp, waardoor duels onnodig werden verloren, passfouten werden gemaakt en onoplettendheden werden direct afgestraft door Luctor. Ondertussen viel geen enkel van onze schoten binnen. Resultaat was een 4-0 rust stand.

In de rust werd besproken wat er allemaal mis ging. Met name de concentratie en de scherpte leek te missen. Waar we normaal bespreken hoe we nog meer goals kunnen maken en nog meer ballen kunnen onderscheppen, werd nu gezegd waar het op stond. Als we kampioen willen worden moeten we duels winnen en geloof hebben in de schoten die we afleveren. Alle wissels werden ingezet en de tweede helft ging van start. Na 10 minuten in de tweede helft, stond het nog steeds 4-0. Coaches en supporters aan de kant werden nu toch wel een beetje zenuwachtig. Zouden we het kampioenschap nou weg geven tegen een ploeg waar we eerder met 8-1 van wonnen?

Gelukkig viel dan toch die eerste goal. Deze bleek een bevrijding. Want van 4-1, stond het binnen enkele minuten 4-3. Een fantabal van Luctor zorgde voor de 5-3. Dit was de laatste stuiptrekking van Luctor, want Swift was los. Nu vielen de schoten wel en werd ons goede spel beloond. Uiteindelijk wonnen we met 5-8. Swift B1 is kampioen. We vierden een klein feestje en gingen terug naar Middelburg waar we de felicitaties en bloemen kregen van Richard. Daarna genoten we van een lekker stuk kampioenstaart.

Leermomenten

Veel mensen vroegen zich af; is Swift b1 niet te laag ingedeeld? Gezien de uitslagen in de uitwedstrijden op gras zijn we echt niet op het gemakje kampioen geworden. In vergelijking met onze tegenstanders is Swift b1 een hele jonge ploeg, met spelers die over het algemeen toch wel een of twee koppen kleiner zijn dan hun tegenstander. Dit maakt het rondspelen en het creëren van kansen niet gemakkelijker. Deze klasse was dus een prima uitdaging voor deze jonge ploeg. We hebben er hard voor moeten werken.

Daarom is Swift hard aan het trainen op onze techniek. Het begint met vrij lopen, gooien en vangen. Ook de schot techniek en de techniek van onze doorloopballen is nog voor verbetering vatbaar. Ons doorloopballen percentage is al tientallen procenten verbeterd. Ook op tactiek wordt getraind. Daar zijn wij al veel verder dan onze tegenstanders. We creëren gevarieerde kansen en spelen veel meer op het schot dan onze tegenstanders. Dat is de kracht van Swift b1

Categorieën: Overig