Zoals de TC voorzitter recent al aangaf heeft Swift een grote uitdaging de komende seizoenen; het opleiden en leveren van nieuwe KNKV scheidsrechters.

Dit weekend moe(s)t de wedstrijd van Swift 4 worden afgelast omdat er niemand beschikbaar was om deze wedstrijd te fluiten , en dan gaat het nog maar om een breedtekorfbal wedstrijd die we zelf moeten fluiten.

Dennis en Douwe zijn onlangs gestopt , de gemiddelde leeftijd van de resterende scheidsrechters is ruim boven de 40. Zij moeten samen met de beoordelaars per competitie ca 50 wedstrijden leveren.  Dat is een behoorlijke uitdaging.

Swift heeft flinke ambities op sportief vlak, dat is prachtig, het geeft de club een mooie, positieve vibe. Echter die ambities hebben ook consequenties op arbitragevlak, hoger spelen betekent meer verplichtingen. En te weinig leveren gaat boetes opleveren ; geld dat we niet kunnen besteden aan het waarmaken van onze doelen en erger nog; minpunten voor teams bij de start van de competitie.
Dat lijkt misschien “theorie” maar ter illustratie : Oranje Wit (D) – in de zaal de bij Swift 1 en 2 actief – heeft 2 minpunten overgehouden aan de zaalcompetitie. Zelfde geldt voor Fiks – op het veld en komend zaalseizoen tegenstander van Swift 1 en 2 , deze vereniging start volgend zaalseizoen zelfs met 3 minpunten (overigens deze minpunten beginnen pas bij 2e team, nooit bij het 1e team).

Het zou dus mooi zijn als de ambities van Swift op sportief vlak ook een impuls vormen voor de ambities op scheidsrechters vlak. Wie gaat de uitdaging aan en start seizoen 2018/2019 met een cursus KNKV-scheidsrechter ?

Volgend seizoen gaan we ook proberen een opleiding BCD-scheidsrechter te starten, doelgroep zal met name de A en B-jeugd zijn, maar ook als senior ben je welkom !

Wil je meer informatie over fluiten en de opleiding tot scheidsrechter – op welk niveau dan ook – neemt contact op met mij !

Martijn
coördinator Arbitrage