Onze Senioren 1, 2, 3 en 4 alsook onze B1 en C1 spelen dit seizoen wedstrijdkorfbal. Wedstrijdkorfbal kenmerkt zich als competitief, wordt geleid door een neutrale scheidsrechter en leidt uiteindelijk tot promotie, behoud of degradatie aan de hand van een eindklassering. De tegenhanger breedtekorfbal kenmerkt zich als recreatief, wordt geleid door een scheidsrechter van de thuis vereniging en leidt niet tot promotie of degradatie.

Dankzij de inzet van een selecte groep Swiftianen, onze bondsofficials, hebben we al jarenlang enkel het niveau en het doorgroei potentieel van spelers en teams hoeven te beoordelen om te besluiten tot het spelen van teams in het wedstrijdkorfbal. Aan dat tijdperk dreigt een einde te gaan komen…

Hoe wordt de scheidsrechters verplichting bepaald ?

Met het spelen van wedstrijdkorfbal komt namelijk een verplichting met zich mee, een verplichting die we momenteel steeds moeilijker kunnen vervullen. Voor elke thuiswedstrijd in het wedstrijdkorfbal, dient onze vereniging 1,25 wedstrijdkorfbal wedstrijden in het land te fluiten of beoordelen. Voor elke thuiswedstrijd in het wedstrijdkorfbal met twee scheidsrechters, dient onze vereniging daarbovenop nog 1 wedstrijdkorfbal wedstrijd in het land te fluiten of beoordelen. Concreet betekent dit voor Swift dat onze vereniging 57 wedstrijdkorfbal wedstrijden tijdens de veldcompetitie moet fluiten of beoordelen en 55 tijdens de zaalcompetitie.

Wat als de verplichting niet gehaald wordt ?

Per wedstrijd dat Swift te weinig fluit of beoordeelt, wordt een boete in rekening gebracht van €30,25. 112 wedstrijden representeren daarmee een waarde van ca. €3.400. Als Swift minder wedstrijdkorfbal wedstrijden in het land fluit dan dat de bond naar Swift stuurt voor haar thuiswedstrijden in het wedstrijdkorfbal, dan volgt een sportieve sanctie, die zwaarder wordt naarmate er minder gefloten of beoordeeld is. Deze sportieve sanctie wordt in het volgende seizoen opgelegd in de vorm van punt aftrek bij de senioren wedstrijdkorfbal teams (m.u.v. Swift 1). Voor de veldcompetitie is hieronder de sportieve sanctie van de diverse teams in beeld gebracht afgezet tegen het aantal gefloten of beoordeelde wedstrijden.

Hoe staan we er als Swift momenteel voor ?

Vorig seizoen hebben onze bondsscheidsrechters onze scheidsrechters verplichting zo goed als gehaald en werd punt aftrek dus ruimschoots voorkomen. Sinds vorig seizoen zijn echter twee bondsofficials gestopt en kampen een aantal bondsofficials met blessures waardoor zij niet konden fluiten.

Tijdens de eerste helft veld zijn als gevolg slechts 20 wedstrijdkorfbal wedstrijden gefloten of beoordeeld en in dit zaalseizoen in 2022 slechts 11 wedstrijdkorfbal wedstrijden. Als we dit resultaat doortrekken over het hele seizoen (veld en zaal), kunnen we rekenen op een boete van €1.200 en wordt punt aftrek maar nipt voorkomen !

Toekomst

Om te voorkomen dat onze vereniging boetes opgelegd krijgt en mogelijk zelfs een deel van onze teams met een 1-0 achterstand moet beginnen, hopen we dat met deze achtergrond dit onderwerp meer gaat leven in de vereniging om samen aan onze sportieve toekomst te bouwen.

Vind je fluiten eigenlijk best heel leuk of ken je iemand die met passie over fluiten praat ? Zeur jij altijd op de scheidsrechter en denk jij dat je het beter kunt ? Wil je nog geen punt zetten achter je korfbal carrière, maar lukt spelen je niet meer ?
Heb je vragen, heb je interesse of wil je je aanmelden ? Neem dan contact op met Stephan of Amber of stuur een berichtje naar tc@kvswift.nl.