Na een wisselvallige start van het zaalseizoen pasten de puzzelstukjes voor Swift zaterdag weer perfect in elkaar. De Middelburgers hadden verdedigend Vriendenschaar volledig in de tang en aanvallend freewheelde de thuisploeg naar wederom een score van boven de 30.

Waar de focus bij de Middelburgse doelpuntenmachine meestal op de aanval ligt, werd de afgelopen week ook veel over de verdediging gesproken. Twee weken geleden viel thuis tegen GKV de score nog net de goede kant uit (31-29), maar een week later werd uit zeer verrassend verloren van Sporting Trigon (30-29), een ploeg die op het veld twee klasses lager speelt dan Swift.

Al bij de start van de wedstrijd was duidelijk dat de thuisploeg met een duidelijk plan was gestart. De dames van de uitploeg uit Hardinxveld-Giessendam werden buiten de korfzone gedwongen en kregen hierdoor kansen in het achterveld. Dat was precies zoals trainers Dennis Plantinga en Wim Allaart het bedacht hadden. Als gevolg van deze tacktiek kregen de puntspelers van Vriendenschaar weinig aanvoer en doordat, zoals verwacht, het schotpercentage uit de kansen in het achterveld laag was, liep Swift uit naar een grote voorsprong (ruststand 5-15). Na rust lukte bij Vriendenschaar bijna niets meer en duurde het ruim een kwartier totdat er weer een bal door de korf ging voor hen. Swift vermaakte ondertussen het publiek met frivool aanvalsspel en bepaalde uiteindelijk de eindstand op 9-32.

Dat de Middelburgers een aantal spelers moesten missen vanwege blessures, deerde de ploeg niet. Sanne Oostinga vulde de plek van Eefje van den Berg prima in en Linda Burger liet zich aanvallend meer gelden dan normaal (schotpercentage 41%, 7 doelpunten) en won ook nog bijna ieder duel. Door de eenvoudige overwinning staat Swift mede aan kop in Overgangsklasse D. De eerstvolgende wedstrijd spelen de Middelburgers op 12 Januari 2020 uit tegen KVS.