Swift heeft 4 leden die actief zijn als KNKV-scheidsrechter, daarnaast ook nog een aantal leden die hun diploma hebben en in het verleden actief zijn geweest als KNKV-scheidsrechter.

Echter Swift moet ook naar de toekomst kijken, aanwas van nieuwe, jonge scheidsrechters is en blijft noodzakelijk…

Nu denk je misschien niks voor mij? Maar waarom niet ?

Een paar vooroordelen of misverstanden wegnemen…

De opleiding gaat me heel veel tijd kosten

De opleiding is vooral gericht op de praktijk, je gaat eerst -met ondersteuning van een begeleider – wedstrijden fluiten in breedtekorfbal (Senioren/A-jeugd) bij Swift zelf. Na verloop van tijd ga je een aantal KNKV-wedstrijden fluiten in Reserve 4e klasse of 2e klasse A-jeugd. Dit opnieuw onder begeleiding. Als je er ‘klaar voor bent’ (naar de mening van de begeleiders) ga je op voor het examen. Opnieuw een wedstrijd fluiten in het wedstrijdkorfbal in de Reserve 4e klasse.
Leg je deze ‘Proeve van Bekwaamheid’ met goed gevolg af, dan ben je gediplomeerd KNKV-scheidsrechter.
Veel toelatingseisen heeft de opleiding niet, je moet in het bezit zijn van het Spelregelbewijs en minimaal 17 jaar zijn (op moment dat je examen gaat doen)

Als KNKV-scheidsrechter kan ik niet meer spelen en/of coachen

Als je je diploma hebt gehaald zijn er 2 opties voor wat betreft fluiten als KNKV-scheidsrechter
1. Op aanwijzing door het KNKV
2. Op basis van inschrijving op vrije wedstrijden

Op aanwijzing

Bij het fluiten op aanwijzing meld je je aan bij het KNKV en wordt je op basis van je niveau ingedeeld op wedstrijden. Je kunt vooraf je verhinderingen aangeven (op datum en tijd) bijv als je zelf wedstrijd hebt of moet coachen. Voor die tijdsblokken wordt je niet ingedeeld. Uiteraard loop je met veel verhinderingen wel de kans minder wedstrijden te krijgen. Als je fluit op aanwijzing kom je ook in aanmerking voor beoordelingen en promotie naar een hoger niveau.

Op inschrijving

Door het tekort aan scheidsrechters worden niet alle wedstrijden aangewezen, dat zijn met name de laagste klasse van wedstrijdkorfbal bij zowel Senioren, A-junioren als de B- en C-jeugd.
Op deze wedstrijden kun je dan via een website inschrijven met principe “wie het eerst komt…”
In Zeeland is momenteel een variant actief op deze open inschrijving. In deze samenwerking worden de wedstrijden vooraf onderling verdeeld (op basis van aantal ingebrachte thuiswedstrijden) , zo is dus aan het begin van seizoen al duidelijk waar en wanneer je mag fluiten

Als ik ga fluiten krijg ik alleen maar saaie wedstrijden met weinig sfeer

Als je op aanwijzing fluit en beetje ambitie hebt kun je doorgroeien. Voor je het weet fluit je Seolto 1, TOP (A) A1 of TOP (A) 2. Wedstrijden van verschillend niveau maar wel met strijd en soms veel publiek langs de lijn.

Interesse ? Meer weten ?
Spreek eens met 1 van onze KNKV-scheidsrechters Sjoerd, Martijn de Bel of Thijs. Of onze begeleiders/beoordelaars Jan-Peter en Dennis. Ook bij mij kun je terecht

Martijn van Langevelde
coƶrdinator Arbitrage